Comunicació no violenta: com podem comunicar-nos sense ferir els altres? 

T’expliquem com pots assolir una comunicació no violenta (CNV). Descobrix les claus i les ferramentes per a construir connexions més saludables i respectuoses.

coneix-te

Compartix


Què és la comunicació no violenta o CNV?

La comunicació no violenta és una teoria desenvolupada pel psicòleg i educador estatunidenc Marshall Rosenberg, que va dedicar gran part de la seua vida al desenvolupament i l’estudi de la comunicació, com es produïx i què pot interrompre-la o malmetre-la, tant entre iguals com en relacions d’autoritat o responsabilitat.

Rosenberg volia respondre a una pregunta que es feia des de jove: “Què ens desconnecta de la nostra naturalesa solidària i fa que ens comportem de manera violenta i abusiva?”.

 Si el nostre desig és viure en harmonia i estabilitat, què ens du a trair estos valors? Coneixedor de la bondat natural de l’ésser humà, va experimentar i va validar un mètode eficaç de comunicació fent servir el llenguatge respectuós com a vehicle de relació amb els altres: l’ésser humà té una aptitud superior a la d’altres éssers vius, per la qual cosa el llenguatge que usem per comunicar-nos amb els altres no ha de ser ofensiu, ni feridor.

La CNV se centra a detectar i expressar estes necessitats de manera clara i respectuosa, i fomentar una comunicació efectiva i enriquidora.

Claus per a mantindre una comunicació respectuosa

  • Tindre empatia. Implica entendre i comprendre les experiències i els sentiments dels altres sense fer juís.
  • Evitar juís i culpa. Reemplaçar els juís i les culpes per fets objectius. Mantindre una escolta activa i validar les emocions de l’altra persona per a crear una comprensió mútua.
  • Expressar les nostres necessitats clarament i directament, sense agredir verbalment l’altre, sent transparents i evitant la manipulació o coerció emocional.

Ferramentes pràctiques per a desenvolupar una CNV

  • Observa: atén els fets objectius i observa sense jutjar per a generar un terreny comú per a la comunicació efectiva.
  • Sigues conscient de les teues emocions i comunica-les de manera oberta i honesta.
  • No exigisques: fes peticions clares i establix pautes d’acció concretes.



Autoconsciència emocional

Rosenberg considerava esta ferramenta un pilar per a la construcció d’una CNV. Si comprenem i atenem les nostres pròpies emocions i necessitats, estarem més ben equipats per a comunicar-nos i gestionar els conflictes de manera constructiva, i permetrem desenvolupar més empatia cap a nosaltres mateixos i cap als altres.

Per què és important l’assertivitat?

Com a part d’este procés de comunicació efectiva, Rosenberg incloïa el desenvolupament de l’assertivitat com una habilitat necessària per a expressar els sentiments, els pensaments i les necessitats d’una forma adequada, clara i respectuosa a una altra persona. No ser assertiu pot afavorir l’agressivitat o la submissió i impedir una comunicació efectiva. L’assertivitat permet construir relacions sòlides basades en el respecte mutu i la comprensió.